• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

فیزیک در قرآن

20 شهریور 1392 توسط ترکاشوند

زیکزاکی پیش رفتن درفضا

(ولو فتحنا  علیهم بابًا من السمائ فظلوافیه یعرجون)(لقالوا إنماسکرت ابصارنا بل نحن قوم  مسحورون)(حجر/14-15)

((واگر ما بر این کافران امتت دری ازآسمان بگشائیم تا دائم بر آسمان ها عروج کنند-باز هم بر انکار تو خواهنند گفت:چشمان ما را  فرو بسته و در ما  سحر و جادویی به کاربرده است.))

نکات آیه

1.وقتی انسان رو به فضا می رود در جو دری ایجاد می شود.

2.انسان در فضا زیگزاگی پیش می رود.

3.در فضا انسان احساس  غیر طبیعی دارد.

1.وقتی انسان رو به فضا می رود در جو دری ایجاد می شود:

وقتی انسان زمین را ترک می کند طبقه ازون جو سوراخ میشود وبه مثابه باز شدن در می ماند.

2. انسان در فضا زیگزاگی پیش می رود:

وازه عروج که  قرآن برای حرکت و ادامه حرکت در فضا از آن استفاده کرده است به معنی (حرکت زیگزاگی)است. واین به این معنی است که حرکت و پیشروی در فضا بر یک روند و فرایند زیگزاگی صورت می گیرد . واقعیت هم همین است.در فضا چیزی راست و مستقیم  پیش  نمی رود بلکه تحت تأ ثیر نیروی جاذبه کج می شود.

حتی مسیر نور و امواج نیز  تحت تأثیر  نیروی جاذبه کج می شوند وزیگزاگی پیش می روند.

3.در فضا انسان احساس غیر طبیعی دارد:

احساس و وضعیتی که انسان در فضا دارد نسبت به احساس و وضعیتی که روی زمین دارد با هم فرق می کند. از جمله:

  • در فضا انسان سمت بالا و پایین را احساس نمی کند، چون سمت پایین ناشی از کشش نیروی جاذبه زمین است که در فضا وجود ندارد. و وقتی سمت پایین احساس نشود طبعا سمت بالایی نیز احساس نخواهد شد.
  • در فضا انسان نمی تواند روی پاها راه برود چون وزن ندارد. برای جابه جایی خود می بایست دستاویزی را بگیرد و خود را به جلو بکشد و یا با پای خود چیزی به عقب هل دهد که باعث جلو رفتن وی بشود. با این وضع و احساس در فضا، چنان که آیه گفته:((اگر آنها به فضا برده می شدند باز هم می گفتند: ما در فضا نیستیم بلکه ما را سحر زده کرده اند.))
 1 نظر

فیزیک در قرآن

19 شهریور 1392 توسط ترکاشوند

تأثیر رنگ ها بر انسان

(قالوا ادع لنا ربک یبین لنا ما لونها قال إنه یقول إنها بقرة صفراء فاقع لونها  تسر الناظرین)(بقره/69)

((گفتند :از خدای خود بخواه برای ما روشن کندرنگ آن چیست؟ موسی گفت : خدا می گوید: آن گاوی است زرد ، رنگ آن پررنگ و یک دست است، بینندگان را خرسند و شادمان می کند )).

پژوهش های علمی نشان می دهد که رنگ ها بر انسان  ودر زندگی وی تأثیر دارند .رنگ سبز احساس دوست داشتن زندگی  وامید به زندگی رادر انسان ایجاد می کند.(به این خاطر پوشاک جراحان از رنگ سبز انتخاب شده که روی بیمار تأثیر بگذارد. و آیاتی که از پوشش بهشتیان در بهشت صحبت می کنند نیز می گویند که پوشاک آنها سبز رنگ است)- رنگ ارغوانی انسان را به آرامش فرا میخواند- رنگ زرد دستگاه عصبی را پر جنب و جوش و انسان را با نشاط می کند (فعال میکند) و احساس شادمانی و خرسندی را در وی ایجاد می کند- رنگ آبی احساس سردی نمودن و رنگ سرخ احساس خشکی نمودن را در وی ایجاد می کند.همینطور درصد یادگیری در متون و تصاویر سیاه و سفید است(به عبارتی مکغز چیزهای رنگی را بهتر ذخیره می کند و به یاد می آورد). رنگ به کارها معنی می دهد ، در کارهایی که با اعداد با حجم زیاد صورت می گیرد درصد اشتباهات در اعداد رنگی کمتر از اعداد سیاه و سفید است.

 نظر دهید »

معرفی اجمالی کتاب عرفانی «شرح دعای سحر» از حضرت امام(ره)

02 مرداد 1391 توسط ترکاشوند
 

 

اولین اثر امام در 27 سالگی

 

کتاب «مختصر في شرح الدعاء المتعلق بالأسحار» که با ترجمه آقای فهری به‏نام «شرح دعای سحر» معروف شد اولین تألیف امام خمینی(ره) می‏باشد و تألیف آن به سال 1347 هجری قمری یعنی وقتی که از عمر امام(ره) فقط بیست وهفت بهار می‏گذشت برمی‏گردد.

این نکته در زندگی امام جای تأمل جدی دارد که ایشان سال ها پیش از آن‏که وارد مبارزه سیاسی شوند و حتی قبل از آن‏که به طرح مباحثی مانند ولایت فقیه بپردازند شرح دعای سحر را می نویسند. تغییر و تحولات اساسی‏ای که در عالم خارج به تعبیر خود ایشان با انفجار نور انقلاب اسلامی در دنیای خارج محقق شد، سال‏ها قبل و در شروع نهضت و در اوان جوانی ایشان در وجودشان محقق شده بود.

کتاب شرح دعای سحر در همان سالی تألیف شده‏است که مرحوم شاه‏آبادی به قم آمدند و نوشتن این کتاب در اولین سال آشنایی امام با ایشان نشان می‏دهد که امام قبل از آیت‏الله شاه‏آبادی فلسفه و عرفان خوانده بودند و استاد دیده بودند.

انگيزه‏ى تأليف‏ شرح دعای سحر

حضرت امام(ره) غرض از تدوين كتاب را چنين بيان مى‏دارند: «…از آنجايى كه يكى از بزرگترين نعمت‏ها بر بندگان و رحمت گسترده در ميان اهل شهرها، دعاهايى است كه از گنجينه‏هاى وحى و شريعت و حاملان دانش و حكمت نقل شده.

زيرا همين دعاهاست كه رابطه‏ى معنوى ميان خالق و مخلوق و رشته‏ى پيوند ميان عاشق و معشوق است، و وسيله‏اى است براى درآمدن به اندرون قلعه‏ى محكم، و چنگ زدن به آن دستاويز استوار و ريسمان پرتوان…پس خواستم كه آن را از بعضى جهات به مقدار آمادگى خويش، با توانى اندك و آگاهى ناچيزى كه دارم شرح كنم.»

اسم اعظم خدا در این دعاست

دعای سحر یا به بیان امام خمینی در شرح دعای سحر « دعای مباهله » از ادعیه ایست که از امام محمد باقر علیه السلام نقل شده‏است.

سیدبن طاووس در کتاب اقبال پس از نقل این دعا از قول امام باقر علیه السلام روایتی به این مضمون نقل می‏نماید:

اگر مردم عظمت این دعا در نزد خدا و سرعت استجابت این دعا برای کسی که آن را می‏خواند برای بدست آوردن آن بر روی همدیگر شمشیر می کشیدند!

و در روایت دیگری از قول ایشان نیز این‏چنین نقل می‏کند:

اگر سوگند یاد کنم که اسم اعظم خدا در این دعاست، سوگندم درست است. پس هرگاه دعا کردید در دعا کوشش کنید که این دعا از علوم پنهانی است. پس آن را پنهان کنید مگر از اهلش. منافقین و تکذیب‏کنندگان و انکارکنندگان از اهل این دعا نیستند و این دعا دعای مباهله است؛ می‏گویی: اللهم إنی اسئلک من بهائک بأبهاه….

کتابی برای آشنایان به فلسفه و عرفان

این اثر به زبان عربی نوشته شده است و مباحث مطرح شده در آن به گونه ایست که آشنایان با اصطلاحات فلسفه و عرفان می‏توانند از آن استفاده کنند.

ترجمه این کتاب به همراه شرح مختصر برخی از مباحث مطرح در کتاب پس از انقلاب اسلامی توسط سید احمد فهری از شاگردان امام(ره) صورت پذیرفته‏است.

حضرت امام(ره) در این کتاب از اسرارالصلاة حاج میرزا جواد ملکی و تعلیقه آقا محمدرضا قمشه ‏ای بر شرح فصوص قیصری و شرح اسماء حاجی سبزواری و فتوحات محیی الدین و تأویلات عبدالرزاق کاشی و شرح قیصری بر فصوص و شرح مفتاح‏الغیب فناری و قبسات میرداماد و اسفار ملاصدرا و برخی کتب فیض و نیز کتاب الهیئة والاسلام مرحوم سید هبة ‏الله شهرستانی یاد و مطلب نقل می ‏کند که این آخری نشان می‏دهد که امام کتابهای جدید را هم می‏خواندند.

ساختار كتاب‏

كتاب شرح دعای سحر بر محور فصل‏بندى و ابواب خاصى تنظیم نشده است بلكه بر اساس جملات دعاى سحر تدوين يافته، و در ذيل هر يك از 22 فقره‏اى كه نام‏هاى خداوند بيان شده است شرحى پيرامون آن جملات به نگارش در آمده است مثلا در ذیل فقره اول دعا سرفصل‏های زیر آمده است:

« اللهم إني أسألك من بهائك بأبهاه… »

- جامعيت انسان همه‏ى عوالم را

- سر ابتداء به «اللهم» در أدعيه‏

- حقيقت اخلاص‏

- طريقه‏ى سلوك شيخ الأنبياء

- فرق ميان بهاء و جمال‏

- فرق ميان صفت جلال و جمال‏

همان‏گونه که قبلا هم اشاره شد، انديشه‏هاى امام(ره) در كتاب مزبور شامل نكات عميق فلسفى و عرفانى است و به تعبیر دیگر این کتاب اثری است که مخاطب خاص دارد و خود، نيازمند تبيين و شرح اصطلاحات و مفاهيم است.

 

 2 نظر
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 6
  • ...
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • ...
  • 14
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

کد دعای فرج امام زمان (عج)
فال,طالع بینی

مدرسه علمیه کوثر تویسرکان

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • مقالات
  • ادبی
  • دینی مذهبی
  • مناسبت ها
  • خبر مدرسه
  • احادیث و روایات
  • دفاع مقدس
  • متفرقه
  • تازه ها

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس