صوم
صوم در قرآن
در تفسیر نمونه، ذیل آیۀ 183سورۀ بقره چنین آمده است:
«همانطور که از قرآن استفاده میشود، روزه در ردیف عبادات دیگر، در ادیان بزرگ الهی بوده؛ چنانکه در آیۀ فوق میخوانیم روزه بر شما واجب است ، چنانکه بر امتهای پیشین نیز لازم و واجب بوده و این به خاطر آن است که با روزه سلاح تقوا را بدست آورید.از نظر اینکه روزه داشتن برای افراد مشکل مینماید، خداوند از یک طرف با خطاب یا ایَّها الَّذینَ امَنُوا(ای مؤ منان) و از طر ف دیگر با توجه دادن به این که تنها روزه اختصاص به شما ندارد، بلکه بر پیشینیان نیز لازم بوده است، مسلمانان را آمادۀ انجام آن ساخته است. »
از امام صادق(علیه السّلام) نقل شده است که میفرمایند:
«لَذَّة مَا فی النَّداءِ أَزالَت تَعبَ العِبادَةِ وَ العِناءِ (1) لذت خطاب یا ایَّها الَّذینَ امَنُوا، سختی و مشقت عبادت را از بین میبرد.»
>
روزه در امتهای پیشین
از تورات و انجیل موجود برمیآید که روزه در میان یهود و نصاری نیز بوده است و اقوام و ملل دیگر هنگام مواجه شدن با غم و اندوه، روزه میگرفتند؛ چنانکه در قاموس کتاب مقدس آمده است: روزه کاملاً در تمام اوقات در میان هر طایفه و هر ملت و مذهب در موقع درد و اندوه و زحمت غیر مترقبه معمول بوده است. همچنین از تورات برمیآید که موسی (علیه السّلام) چهل روز روزه داشته است؛ چنانکه میخوانیم: هنگام برآمدنم به کوه که لوحهای سنگی یعنی لوحهای عهدی را که خدا با شما بست،بگیرم، آنگاه در کوه چهل روز و چهل شب ماندم، نه نان خوردم و نه آب نوشیدم.
همچنین هنگام توبه و طلب رضایت خداوند، یهود روزه میداشتند. قوم یهود غالباً در موقعی که فرصت یافته، میخواستند احساس عجز و تواضع در حضور خدا نمایند،روزه میگرفتند تا به گناهان خود اعتراف نموده، به واسطۀ روزه و توبه، رضای حضرت اقدس الهی را تحصیل نمایند. روزۀ اعظم با کفاره محتمل است که فقط روزۀ یک روز سالیانه مخصوصی بود که در میان طایفۀ یهود مرسوم بود.البته روزههای موقتی دیگر نیز برای یادگاری خرابی اورشلیم و غیره میداشتند.
پی نوشتها:
1- فقه القرآن، ج1، ص72.
منبع: تفسیر علیا،جلد اول، دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی