شرحی بر فرازی از مناجات شعبانیه
«وَ أَنِر أَبصارَ قُلُوبِنا بِضِیاءِ نَظَرِها إِلَیکَ، حَتّی تَخرِقَ أَبصارُ القُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ»
چشمهای دل ما را با پرتو نظرش به سوی خودت نورانی کن، تا چشمهای دل، پردههای نورانی را پاره کند.
اسباب نورانی شدن دل
پس از اینکه در اثر مراعات اموری که ذکر شد، نوعی انقطاع از غیر حق تعالی برای انسان حاصل گردید، قلب با توجهش به حق تعالی نورانی میشود و نورانیت آن با اموری تثبیت میشود، از جمله اصلاح انگیزهها در انجام اعمال صالح، در نورانی کردن وجود انسان نقش خیلی خاصی دارد. اصلاح انگیزه نیز دارای مراتبی است هم در طاعات و اعمال ظاهری و هم در تبعیت از فضایل نفسانی باید باشد؛ زیرا ممکن است انسان به خاطر خودش و آراسته بودنش در اجتماع، در پی اصلاح اوصاف نفسانی و انجام آنها باشد که این امر نیز از نظر اجتماعی و شخصیتی آثاری دارد و به همین مقدار هم خوب است، لیکن برای کسی که در پی هدف عالی است و قصد رسیدن به مراحل عالی از کمال و حقایق توحیدی را دارد، این انگیزهها مانع او میشود، حتی این عمل نیز با قصد اصلاح شؤون اجتماعی،شرک آلود میشود.
از این رو باید انگیزههایش رقیقتر شده یا جهت آخرتی داشته و یا به جهت رضای الهی گسترش یابد تا به مراحل بالاتری از اخلاص نایل شود؛ این معنا در جزئیات اعمال انسان و واکنشهایی او با دیگران، خیلی مهم و تأثیرگذار است؛ زیرا انسان در برخورد با دیگران، دارای قبض و بسط روحی فراوان است که به صورت محبت و عداوت و … ظهور میکند، چنانکه حضرت علی (علیه السّلام) در رابطه با اخلاص در امور گوناگون میفرماید:«خوشا به حال کسی که عمل و علم و محبت و دشمنی و گرفتن و رهاکردن و کلام و سکوت و کار و سخنش را مخلصانه و برای خدا قرار دهد.»(1)
اگر انسان در مراتب اخلاص قرار گیرد، هر یک برای او باعث نورانیتی میشود:
«عِندَ تَحقیقِ الإِخلاصِ تَستَنِیرُ البَصائِرُ.»(2)
هنگامی که اخلاص محقق شود، بیناییها نورانی میشود.
هم چنین موعظه از اموری است که زمینه ی حیات و روشنایی قلب و شکوفایی نورانیت ذاتی روح میشود. امام علی به امام حسن(علیهما السّلام) میفرماید:«قلبت را با موعظه زنده کن … تو را به تقوای خدا، ملازمت با امرش و آباد کردن قلبت به یاد او سفارش میکنم.»(3)
همچنین آن حضرت نیز میفرماید:«ملاقات اهل خیر،آبادانی قلب است.»(4)
حضرت لقمان (علیه السّلام) نیزبه فرزندش فرمود:«با علما مجالست و ارتباط نزدیک داشته باش؛ زیرا خداوند - عزّوجلّ - دل ها را به نور حکمت زنده میکند.»(5)
همچنین رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) میفرماید:«خداوند - عزّوجلّ - فرمود: گفتگوی علم بین بندگانم،از چیزهایی است که دلهای مرده را زنده میکند، زمانی که به امر من منتهی شوند.»(6)
نیز در جای دیگر میفرماید:«به راستی این دلها زنگ میزنند، همانگونه که آهن - هنگامی که آب به آن اصابت کند - زنگ میزند.سؤال شد: وسیلهی جلا پیدا کردن آن چیست؟ فرمود: زیاد به یاد مرگ بودن و تلاوت قرآن.»(7)
همچنین امام صادق (علیه السّلام) فرمود:«برای دلها زنگاری است، مانند زنگار مس، پس آن را با استغفار جلا دهید.»(8)
بنابراین اگر اعمال انسان با انگیزههای الهی انجام نشود، چندان نورانیتی در پی ندارد.نیز اگر اتصاف به فضایل و دوری از رذایل با اخلاص و مراتب آن همراه نباشد،نتیجهی آن نورانیت نخواهد بود و وقتی نورانیت نباشد، درکهای خاصّ از حق تعالی برای انسان حاصل نمیشود،از این رو اخلاص نداشتن، پردهها و حجابهایی هستند که اجازه نمیدهند انسان به درکهای خاص از ارتباط عمیق موجودات با حق تعالی راه یابد.از این رو در کتاب و سنت، دربارهی اعمال صالح و اصلاح انگیزههای قلبی و آثار آن، تأکید بسیار شده است:
«وَ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصّلِحَتِ لَنُکَفِّرَنَّ عَنهُم سَیِئَاتِهِم وَ لَنَجزِیَنَّهُم أَحسَنَ الَّذِی کَانُوا یَعمَلُونَ»(9)
و کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند، قطعاً گناهانشان را از آنان میزداییم، و بهتر از آنچه میکردند پاداششان میدهیم.
«إِنَّ الَّذِینَءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّلِحَتِ لَهُم جَنَّتُ النَّعِیمِ»
در حقیقت، کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند،باغهای پرنعمت خواهند داشت.
«إِنَّ الَّذِینَءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّلِحَتِ لَهُم أَجرٌ غَیرُ مَمنُونٍ»(10)
کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاندآنان را پاداشی بی پایان است.
«إِنَّ الَّذِینَءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّلِحَتِ أُولَئِکَ هُم خَیرُ اَلبَرِیَّةِ»(11)
در حقیقت کسانی که گرویده و کارهای شایسته کردهاند، آنانند که بهترپن آفریدگانند.
«وَ الَّذِینَءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّلِحَتِ لَنُدخِلَنَّهُم فِی الصَّلِحِینَ»(12)
و کسانی که گرویده و کارهای شایسته کردهاند، البته آنان را در زمرهی شایستگان درمی آوریم.
پی نوشت ها:
1- فهرست موضوعی غررالحکم،باب اخلاص.
2- همان.
3- نهج البلاغه،خطبه 31.
4- بحارالانوار،ج77،ص208،روایت 1.
5- بحارالانوار،ج1،ص204،روایت 22.
6- اصول کافی، ج1،ص41،روایت6.
7- کنزالعمال، روایت42130.
8- عدة الداعی، ص249.
9- سورهی عنکبوت ،آیهی 7.
10- سورهی فصلت، آیهی 8.
11- سورهی بینه، آیهی 7.
12- سورهی عنکبوت،آیه 9.
منبع: نجوای عارفانه (شرحی بر مناجات شعبانیه)، استاد محمّد باقر تحریری