کریمه اهل بیت می آید و خدا ، به یمن مقدمش یک در از بهشت به رویت می گشاید
السلام علیک یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه
سلام بانو ! خوش آمدید !
مقام علم و عرفان او در مرحله ایست که حضرت رضا (علیه السلام) در فرازی از زیارتنامه معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوئیم : یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه فان لک عندالله شأن من الشأن
امام صادق (علیه السلام) سالها قبل از ولادت حضرت معصومه (علیهما السلام) در توصیف قم سخن گفته و آن مکان را حرم خاندان رسالت خوانده ، آنگاه فرمود ند: بزودی بانویی از فرزندانم به سوی آن کوچ می کند که نامش فاطمه دختر موسی ابن جعفر است و با شفاعت او همه شیعیانم وارد بهشت می شوند .
این سوال که پیامبر اسلام با آنکه چند فرزند دختر داشت چرا حضرت زهرا (علیهما السلام) را بیشتر دوست می داشت و به او اعتبار می داد سؤالی است که درباره حضرت معصومه (علیهما السلام) نیز صادق است که چرا حضرت موسی ابن جعفر (علیه السلام) با داشتن دختران بسیار به حضرت معصومه (علیهما السلام) توجه می کرد و در میان آنها این دختر به آن همه مقامات نایل شد ؟ پاسخش این است که در آیات و گفتار پیامبر و امامان بطور مکرر معیار ، داشتن علم ، تقوا و جهاد و سایر ارزشهای والای انسانیست .
براستی که حضرت معصومه (علیهما السلام) همچون جده اش حضرت زهرا (علیهما السلام) در معیارهای ارزشی اسلام یکه تاز عرصه ها و علم و کمالات بود و ساختار وجودی او از دیگران ممتاز بود . همانگونه که پیامبر (صلی الله علیه و آله ) در شأن حضرت زهرا فرمود : «فداها ابوها » حضرت موسی بن جعفر نیز در شأن حضرت معصومه (علیهما السلام) فرمود : «فداها ابوها» حضرت معصومه (علیهما السلام)همنام حضرت فاطمه زهراست در این نام رازها نهفته است . یکی از این رازها این بود که در علم از رقبای خود پیشی گرفته و دیگر اینکه از ورود شیعیان به آتش دوزخ جلوگیری می نماید . همچنین از نظر کمالات علمی و عملی بی نظیر است ، دیگر اینکه گرچه مرقد مطهرش آشکار است و همانند مرقد حضرت زهرا (علیهما السلام) مخفی نیست ولی مطابق مکاشفه ای که برای بعضی از اولیای خدا روی داده امام باقر(علیه السلام) یا امام صادق (علیه السلام) فرمودند : « کسی که مرقد حضرت معصومه (علیهما السلام) را زیارت کند به همان مقصودی نایل خواهد شد که از زیارت قبر حضرت زهرا (علیهما السلام) نایل می شود ».
از دیگر مشابهتهای حضرت معصومه (علیهما السلام) به حضرت زهرا (علیهما السلام) فداکاری ایشان در اثبات ولایت بود زیرا حضرت معصومه (علیهما السلام) نیز آنچنان تلاش کرده جان خود را فدا نمود و به شهادت رسید . یعنی حضرت معصومه (علیهما السلام) نیز با کاروانی از حجاز به سوی خراسان برای دیدار چهره عظیم ولایت مرد عصر یعنی برادرش حضرت رضا (علیه السلام) حرکت کرده تا یار و یاور او باشد ولی در مسیر هنگامی که به سرزمین ساوه رسید دشمنان خاندان نبوت در یک جنگ نابرابر بستگان و برادرش را به شهادت رساندند و با ریختن زهر در غذایش او را مسموم ساختند که بیمار شد و به قم آمد و پس از شانزده روز سکونت در قم به شهادت رسید .
همانگونه که حضرت زهرا (علیهما السلام) با استدلال های متین و استوار ، حقانیت ولایت حضرت علی را تبیین می کرد حضرت معصومه (علیهما السلام) نیز چنین بود . روایتی که از آن حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولایت علی است که با اثبات ولایت او ولایت امامان معصوم نیز ثابت می شود . به این ترتیب می بینیم حضرت معصومه(علیهما السلام) عالمه محدثه آل طه بود و قدم به جای پای حضرت زهرا (علیهما السلام)گذاشت و همچون او در عرصه جهاد و تلاش برای اثبات حق کوشید تا جایی که جانش را فدای ولایت نمود و شهد شهادت را نوشید . شخصیت های بزرگ دین ارج و منزلت بسیار والایی برای حضرت معصومه (علیهما السلام) قائل بودند و هستند و او را با حضرت زهرا(علیهما السلام) مقایسه می کنند :
حضرت امام خمینی (قدس سره) در قصیده ای او را با حضرت زهرای اطهر مقایسه کرده و در بخشی از آن می گوید :
دختر چون این دو درّ مشیمه قدرت نامد و ناید دگــــر همـــــاره مقدر
آن یک امــــواج علم را شده مبــدأ وین یک افواج حلم را شده مصدر
آن یک در عـــــــالم جلالت کعبــــه وین یک در ملک کبریایی مشعـــر
لم یلدم بسته لب وگــــر نه بگفتم دخت خــــــدایند این دو نور مطهـر
آن یک خــــــــاک مدینه کــرد مزین صفحه قم را نمـــــود این یک انـــور
خاک قم این کرد از شــرافت جنت آب مــــدینه نمـــــــوده آن یک کوثر
برگرفته از کتاب روزها و رویدادهای سال قمری