بیست و یک راهکار اجرایی در مدیریت زمان
مدیریت رمان احتیاج به تمرین و ممارست دارد ، یک فرمول خاص برای آن وجود نداشته و عواملی مانند ویژگیهای شخصی فرد ، نوع فعالیت ، میزان ممارست و انگیزه داشتن برای انجام آن دخیل هستند .
در زیر یک دسته روش ارائه می شوند که یادگیری و انجام آنها با درنظر گرفتن خصوصیات فردی می تواند در استفاده بهینه از زمان نقش مؤثری داشته باشد . باید تکرار کرد که این روش ها با تمرین و ممارست باید در فرد و رفتار روزانه او نهادینه شده و جزئی از ویژگی های شخصیتی او گردد و این دستاوردی نیست که در یک یا دو روز حاصل گردد .
1. تأمل در چگونگی قرار دادن اولویتها و هشیاری در تغییر آن به مقتضیات موقعیت .
2. انجام دادن مرحله به مرحله وظایف و تکمیل یک یا حداکثر دو کار قبل از رفتن به کار دیگر .
3. اشراف به کار و مصرّ بودن در دانستن اهداف و نتایج کاری که باید انجام گیرد .
4. شناسایی محیط فرهنگ کار و هماهنگ کردن زمان بندی با واقعیات آن .
5. به رسمیت شناختن فرایند کار خود،جایگاه سازمانی و نقش اصولی در پیشبرد کارها دارد .
6. بررسی مداوم از چگونگی استفاده از وقت و تشخیص نارسایی ها و راه های بهتر .
7. از تجربه های خود و دیگران درس گرفتن .
8. شناسایی افراد ، مشکل ،ابزار ، مهارت های خود و اختیارات در زمان شروع کار .
9. کوشش برای سبک کردن بار کارایی .
10. شناسایی ویژگیهای افرادی که با شما کار می کنند البته نه به عنوان روانکاو .
11. آمادگی برای هماهنگ کردن برنامه خود با تغییراتی که پدید می آیند.
12. با صداقت عمل کردن ، اشراف به این اصل که یکی از علل هدر رفتن وقت دروغ گفتن است .
13. تفویض اختیار و از دیگران خواستن که بعضی از کارهای شما را برایتان انجام دهند .
یادگیری مهارت های تأثیر گذاری مثبت در افراد .
15. پیش بینی مشکلات و آماده کردن خود برای رویارویی با آنها .
16. تقسیم کار با تعیین زمان و مکان .
17. برداشتن محدودیت های شخصی از جلوی راه خود .
18. کار امروز را به فردا نیفکندن .
19. تقویم را در محلی قابل رؤیت قرار دادن .
20. همه چیز را مدنظر قرار دادن و از اطلاعات موجود بهترین استفاده را کردن .
21. ادامه رشد و توسعه شخصی و متوقف نکردن آن .
اینها مواردی هستند که فرد را قادر می سازد به این مرحله برسد که از مدیر ساده به رهبری قدم گذاشته و منبع اثر باشد .
برگرفته از کتاب : مهارت های مدیریت زمان – تألیف دکتر حسین خنیفر